Zorg Online werkplek Blog

Waarom het uitbesteden van ICT voor uw zorginstelling van levensbelang kan zijn

Wat zijn de voor- en nadelen van uw ICT-beheer uitbesteden? Hoe versterkt het de cybergezondheid van uw zorginstelling en hoe selecteert u de juiste partij? U ontdekt het in dit artikel. 

Als zorgverlener weet u als geen ander hoe belangrijk het op tijd inschakelen van de juiste zorg is. Specialistische kennis kan een groot verschil maken en zelfs van levensbelang zijn. Maar hoe zit dat met de gezondheid van uw ICT? Heeft u daar ook de juiste zorg voor ingeschakeld?

Het ICT-systeem van uw organisatie is als een kloppende hartslag. Als alles goed werkt, staat u er amper bij stil. Maar gaat het mis, dan zijn de gevolgen desastreus. Het outsourcen van ICT-beheer is vergelijkbaar met het toevertrouwen van uw gezondheid aan een ervaren arts. In dit artikel gaan we in op de voor- en nadelen van ICT-beheer uitbesteden. Lees verder om te ontdekken hoe outsourcing bijdraagt aan cybersecurity en waar u op moet letten bij het selecteren van de juiste specialist.

Het belang van cybersecurity voor uw zorginstelling

In de zorgsector is het belang van cybersecurity niet te overschatten. Wordt uw ICT-systeem gehackt, dan kan dat grote gevolgen hebben voor uw organisatie. De zorgverlening komt in gevaar, patiëntgegevens kunnen op straat komen te liggen en de kosten voor herstel lopen hoog op. Hoe zorgt u ervoor dat uw organisatie de ICT-veiligheid goed op orde heeft?

Het outsourcen van ICT-beheer biedt aanzienlijke voordelen voor de beveiliging. Externe experts beschikken over geavanceerde beveiligingsmaatregelen, continue monitoring en up-to-date kennis van bedreigingen. Samenwerken met een gespecialiseerde ICT-partij helpt u om de veiligheid te borgen in een steeds complexere digitale wereld. Samen zorgt u ervoor dat uw beveiligingsbeleid actueel is en aan de nieuwste normen en wetgeving voldoet.

ICT-beheer uitbesteden: de voordelen

Het uitbesteden van ICT-beheer biedt verschillende voordelen ten aanzien van de veiligheid:

1.   Focussen op de kerntaken van uw organisatie

Het goed beheren van de ICT en bewaken van de veiligheid kost tijd en aandacht. Terwijl het niet de corebusiness van uw organisatie is. Door de beveiliging van uw ICT uit te besteden, kunt u focussen op de kerntaak van uw organisatie.

2.     Binnenhalen van expertise

ICT-beveiliging is een complex vakgebied. Een goede ICT-partij heeft de expertise, middelen en ervaring om een effectieve beveiligingsstrategie te ontwikkelen en te implementeren. Door het ICT-beheer te outsourcen haalt u deze expertise in huis.

3.     Continu meegroeien met de ontwikkelingen

Cybercriminelen zitten niet stil. Wat er nodig is aan ICT-beveiliging verandert continu. Daarnaast verandert uw organisatie en moet u de wet- en regelgeving in de gaten houden. Een goede ICT-partner is voortdurend bezig met het verhogen van de veiligheid. Ze houden u scherp en u profiteert van doorlopende verbeteringen op het gebied van de ICT-security.

 

“Dankzij de hulp van Gflex voldoen we nu aan de veiligheidseisen die passen bij deze tijd.”

Ben van Gils, Stichting Bethanië

 

De nadelen van het uitbesteden van ICT

Zijn er ook nadelen verbonden aan outsourcing? Dit zijn drie nadelen die kunnen meespelen in de keuze:

1.   Controle (deels) uit handen geven

Bij elke vorm van uitbesteden zult u altijd een stukje controle uit handen moeten geven. Net als wanneer u uw auto naar de garage brengt. U geeft het onderhoud uit handen aan de monteur, maar u moet hem wel vertrouwen. Denk hierbij ook aan de vertrouwelijke informatie waar u als zorgorganisatie mee te maken heeft. Het is van groot belang om te weten hoe de ICT-partij hiermee omgaat.

2.   Angst voor hoge kosten

Soms leeft het idee dat het uitbesteden van ICT-beheer tot hoge kosten leidt. Toch hoeft dat helemaal niet zo te zijn. Vanuit Gflex hebben we de ervaring dat we vaak meer kwaliteit en veiligheid kunnen bieden voor het beschikbare budget. Bijvoorbeeld omdat we dankzij onze expertise zaken kunnen automatiseren en vereenvoudigen.

3.   Binding met de organisatie

Een interne IT-afdeling heeft een sterke relatie met de medewerkers en processen binnen de organisatie. Bij het uitbesteden van uw ICT-beheer is het daarom belangrijk om een goede klik te hebben met de ICT-partij. Zijn ze goed bereikbaar? Is er een persoonlijke aanpak of bent u als klant simpelweg een nummertje in de wachtrij?

Hoe kiest u de juiste ICT-partij voor outsourcing?

Vanzelfsprekend zult u een afweging maken op basis van kosten en kwaliteit. Onze tip is om daarbij ook goed te kijken of een ICT-partner past bij uw bedrijfsvoering. Draait uw organisatie dag en nacht door, alleen is er geen support buiten kantoortijden? Dan zult u daar tegenaan lopen in de praktijk. Ook is het belangrijk om goed te bespreken waar de verantwoordelijkheden liggen en wat ieders rol is. Zodat u weet waar u aan toe bent en u niet voor ongewenste verrassingen komt te staan.

ICT-beheer uitbesteden? 10 factoren bij de selectie

Waar moet u allemaal rekening mee houden bij het selecteren van een ICT-partner die goed aansluit op uw wensen? Dit zijn tien factoren om te beoordelen:

  1. Ervaring in de gezondheidszorg: Een partner met aantoonbare ervaring in de zorg begrijpt specifieke uitdagingen en heeft inzicht in de processen van uw organisatie.

  2. Support en bereikbaarheid: Draait uw organisatie dag en nacht door, dan is 24/7 support essentieel. Ook de taal is van belang. Bij uitbesteding aan bedrijven die (deels) vanuit het buitenland werken is er mogelijk sprake van een taalbarrière.

  3. Beveiligingsmaatregelen: Een ICT-partner met geavanceerde beveiligingsprotocollen om gevoelige patiëntgegevens te beschermen is een must.

  4. Compliance en regelgeving: Zorg ervoor dat de partner bekend is met en voldoet aan de geldende gezondheidszorgwetgeving en normen.

  5. Flexibiliteit en schaalbaarheid: Een partner moet in staat zijn om zich aan te passen aan veranderende behoeften en toekomstige groei van uw zorginstelling.

  6. Referenties en praktijkvoorbeelden: U kunt vragen om referenties en met bestaande klanten spreken om inzicht te krijgen in de ervaringen uit de praktijk.

  7. Maatwerkoplossingen: Biedt de partner op maat gemaakte oplossingen die aansluiten bij de specifieke behoeften van uw organisatie?

  8. Service Level Agreements (SLA's): Kunt u duidelijke SLA’s overeenkomen die de verwachtingen definiëren met betrekking tot prestaties, ondersteuning en dienstverlening?

  9. Technologische expertise: Is de partner up-to-date met de nieuwste technologische ontwikkelingen en beschikken ze over gekwalificeerd personeel?

  10. Kostenstructuur: Zijn de kosten transparant, met een begrijpelijke prijsstructuur en zonder verborgen kosten?

Door deze factoren zorgvuldig te evalueren, kunt u een weloverwogen beslissing nemen bij het kiezen van de juiste ICT-partner.

Wat maakt Gflex tot een betrouwbare ICT-partner voor de zorg?

Onze organisatie heeft veel ervaring in de zorg. Wij weten dat u ook buiten kantoortijden op ons moet kunnen rekenen. Wij staan dan ook 24 uur per dag, 7 dagen per week voor u klaar. Bij Gflex kunt u terecht voor een compleet pakket aan ICT-dienstverlening. We leveren hardware en software, we installeren het en beheren het.

Doet Gflex uw ICT, dan kunt u rekenen op snelheid en stabiliteit. We hanteren een hoge standaard voor de veiligheid en zorgen dat we bij zijn met de nieuwste technieken. Ook zijn we ISO 27001 en NEN 7510 gecertificeerd. Voor zeer gespecialiseerde beveiligingsdiensten werken we samen met gedegen experts.

Wat is typisch Gflex?

Wij worden blij van het bedenken van slimme en voordelige oplossingen voor uw IT-uitdagingen. Als u ons inschakelt kunt u rekenen op eerlijk en onafhankelijk advies. Is het bijvoorbeeld beter om een nieuw apparaat te kopen, dan ons uren te laten maken? Dan laten we u dat ook weten. We houden niet van allerlei ingewikkelde taal en ICT-jargon. Ook niet van over-en-weer-gedoe. Dan stappen we liever even in de auto en komen naar u toe voor snelle service met een concrete oplossing.

Persoonlijk kennismaken?

Spreekt onze praktische instelling en onze ervaring in de zorg u aan? We maken graag persoonlijk kennis om te horen over uw uitdagingen en te kijken wat Gflex daarin kan betekenen. Als u ons laat weten wanneer het schikt, plannen we een afspraak in.

 

Tips & tricks in ICT

Gflex Magazine

Bijblijven met de laatste ontwikkelingen, handige tips en ander nieuws over werkplekbeheer, de cloud, veilig werken online en ICT-beheer?

Dat kan met het Gflex Magazine, een regelmatige update voor iedereen die betrokken is bij ICT in het MKB, de zorg of voedingsindustrie. Lees nu de nieuwste uitgave!

Download het magazine
Gflex-Gerwin

Vragen? Bel Gerwin!

088 781 00 00
gerwin@gflex.nl

Deel deze blog

Vraag stellen?