Cybersecurity: met Gflex als ICT-partner heeft uw zorginstelling het goed voor elkaar
Maakt u zich weleens zorgen over de veiligheid van uw ICT? Met een ICT-partner die uw cybersecurity op orde brengt – en houdt – kunt u die zorg loslaten. Lees in dit artikel hoe Gflex u beschermt tegen cybercrime.
Als zorgverlener weet u als geen ander hoe belangrijk het op tijd inschakelen van de juiste zorg is. Specialistische kennis kan een groot verschil maken en zelfs van levensbelang zijn. Maar hoe zit dat met de gezondheid van uw ICT? Heeft u daar ook de juiste zorg voor ingeschakeld?
Als u verantwoordelijk bent voor de ICT van uw organisatie, dan zal cybersecurity een belangrijk onderwerp voor u zijn. De gezondheidszorg is een aantrekkelijk doelwit geworden voor cybercriminelen. Er staat immers veel op het spel: van patiëntenzorg en privacygevoelige gegevens tot aan de goede naam en continuïteit van uw organisatie. Cybercriminelen maken daar veelvuldig misbruik van.
Geen zorgen meer over cybersecurity
In zekere zin zijn uw zorgen over cybersecurity terecht. Het is goed om cybercrime serieus te nemen. Geen enkele organisatie kan het zich nog veroorloven om er niets mee te doen. Wij zullen die zorgen dus niet wegwuiven, maar we kunnen ze wel voor u uit handen nemen. Wij borgen de veiligheid van uw ICT met geavanceerde beveiligingsmaatregelen, continue monitoring en up-to-date kennis van bedreigingen. Samen met u zorgen we ervoor dat uw beveiligingsbeleid actueel is en aan de nieuwste normen en wetgeving voldoet.
Bent u benieuwd naar de voordelen en nadelen van ICT outsourcing? En hoe u de juiste ICT-partij selecteert? U leest erover in het artikel: Waarom het uitbesteden van ICT voor uw zorginstelling van levensbelang kan zijn
Cybercrime in de praktijk: Bethanië maakte een hack mee
Bij zorginstelling Bethanië gingen alle alarmbellen af toen ze de bestandsnamen op de server zagen veranderen. Manager Facilitaire Dienst, Ben van Gils vertelt: “Alle bestanden op de server werden stuk voor stuk versleuteld. Een medewerker zag letterlijk de bestandsnamen één voor één veranderen. Zij heeft toen direct aan de bel getrokken. Gelukkig maar!”
Wat hebben ze gedaan nadat de medewerker alarm sloeg? “We hebben toen direct Gflex gebeld. Zij hebben alle servers platgegooid en een back-up teruggezet. We konden in no-time weer werken en waren een half uur aan werk kwijt, maar dat is acceptabel in zo’n situatie. Dan zie je pas hoe belangrijk een goede back-up is. De schrik zat er goed in!”
Afgelopen jaren heeft Bethanië samen met Gflex veiligheidsmaatregelen getroffen om de cybersecurity op orde te krijgen. Bethanië werkt onder meer met tweevoudige authenticatie en er is geen lokale data meer aanwezig op de machines. Goede back-ups zorgen ervoor dat de organisatie vlot weer door kan na een calamiteit.
In het informatiebeveiligingsplan is rekening gehouden met alle wet- en regelgeving. Ben vertelt hierover: “Het heeft ons geholpen om de risico’s in te kaart te brengen. Je gaat nadenken over wat als… Het heeft ons bewust gemaakt van de gevaren en hoe daar de ICT-omgeving op af te meten. Het zorgt ervoor dat er geen gevoelige cliëntgegevens op straat komen te liggen.”
Wat kan Gflex voor u betekenen als ICT-partner?
Wat organisaties vaak prettig vinden, is dat ze bij Gflex terecht kunnen voor een compleet pakket aan ICT-dienstverlening. Wij zijn goed thuis in de wereld van werkplekbeheer, ICT security, cloudoplossingen, Internetverbindingen, VoIP, Internet of Things en meer. Het is niet langer nodig om met verschillende partijen dingen te regelen. Gflex levert de hardware en software, we installeren het en beheren het.
Veiligheid staat voorop
Als wij uw ICT onder onze hoede nemen, zetten we in op snelheid en stabiliteit. We hanteren een hoge standaard voor de veiligheid en zorgen dat we bij zijn met de nieuwste technieken. Ook zijn we ISO 27001 en NEN 7510 gecertificeerd. Voor zeer gespecialiseerde beveiligingsdiensten werken we samen met gedegen experts.
Is de beveiliging van uw ICT op orde, dan zult u niets merken van bedreigingen. Dat is precies onze bedoeling. U werkt met een snel een stabiel systeem en kunt ervan op aan dat de veiligheid geborgd is.
Welke cybersecurity maatregelen zetten wij in?
Als wij aan de slag gaan, maken we samen met u een informatiebeveiligingsplan. Dat is een beleidsplan hoe u als organisatie op een veilige manier voldoet aan de wet- en regelgeving en de eisen die daarvoor zijn opgesteld. Het plan helpt om de risico’s in kaart te brengen en de ICT-omgeving daarop in te richten.
Vervolgens treffen we passende beveiligingsmaatregelen. We zijn daarin altijd flexibel en kijken welke oplossingen het beste aansluiten. Belangrijke veiligheidsmaatregelen zijn het toekennen van rollen en rechten, antivirussoftware en EDR, beveiliging van routers, two-factor authentication en goede back-ups. Met actieve monitoring kunt u nog een stap verder gaan. We zorgen er dan voor dat uw ICT continu in de gaten gehouden wordt. Zo ontdekken we kwetsbaarheden en signaleren we aanvallen en verdacht gedrag in een vroeg stadium.
Naast de technologische maatregelen, is het verstandig om ook aan de slag te gaan met het bewustzijn van medewerkers. Een inschattingsfout is snel gemaakt en kan grote gevolgen hebben. Om ervoor te zorgen dat iedereen in de organisatie veilig werkt, zetten we awareness trainingen in en doen we praktijktesten.
Past Gflex bij uw organisatie?
Onze manier van werken is afgestemd op bedrijfstakken die om 24/7 support vragen. Het team van Gflex staat 24 uur per dag, 7 dagen in de week voor u klaar. Dat past goed bij organisaties in de zorgverlening, waar ook buiten kantoortijden alles soepel dient te verlopen.
Dit zijn vijf kenmerken van ons bedrijf die ons typeren:
-
Eerlijk en onafhankelijk advies: Is het beter om een nieuw apparaat te kopen dan ons uren te laten maken? Dan laten wij dat u ook weten.
-
De juiste prijs: We maken het niet duurder dan nodig is en denken mee over voordelige oplossingen.
-
Passend bij uw organisatie: We hebben niet een one size fits all aanbod, maar bieden maatwerk en verschillende soorten oplossingen.
-
Flexibiliteit: We staan ook buiten kantooruren voor u klaar. Is er iets aan de hand, dan pakken we het op en gaan we door tot de oplossing gevonden is.
-
Geen gedoe en jargon: Wij gebruiken begrijpelijke taal en zijn allergisch voor ‘over-en-weer-gedoe’. Liever stappen we even in de auto en komen naar u toe voor snelle service en een concrete oplossing.
Persoonlijk kennismaken? We maken graag een afspraak om uw organisatie te leren kennen en te kijken of het klikt.
Wat klanten zeggen over ons als ICT-partner
Voor onze klanten is het belangrijk dat de ICT ‘gewoon goed werkt’. Dat is meestal niet zo vanzelfsprekend. Onlangs vroegen we aan een van onze klanten wat hij nou typisch Gflex vond. Het antwoord was: “Al bel je half drie ’s nachts, ze pakken de telefoon op. Het maakt niet uit hoe laat het is, ik word geholpen. Dat geeft vertrouwen.” Een andere klant zei: “wij zijn geen klant, we hebben een partnership”, waarmee hij aangaf dat we het echt samen doen.
“Wat een verademing om met een ICT partij te werken die kennis van zaken heeft en doet wat ze beloven. De persoonlijke noot van de Gflex collega’s spreekt ons erg aan en zorgt voor een fijne en open communicatie.”
Bianca van der Last, Stichting OpMaat
Vertrouwen is belangrijk
De basis van een goede samenwerking is vertrouwen. Is dat er niet meer, dan houdt het al snel op. Als nieuwe klanten bij ons komen, heeft het vaak daarmee te maken. Hun vorige ICT-partij gaf hen niet langer het gevoel dat het goed zat.
Soms is de organisatie verder gegroeid en blijft de ICT-partij achter, ook op het gebied van cybersecurity. Dat kan lang goed gaan, maar gaat het mis dan zijn de gevolgen groot. Zo kwam er een nieuwe klant bij ons die twee weken na een cyberaanval opnieuw gehackt werd op dezelfde manier. Reken maar dat je daar stress van krijgt als directeur.
Uiteindelijk gaat het om de mensen
Het was oktober toen we aan tafel zaten bij een nieuwe klant. Hun ICT liep niet goed en de directrice was het zo zat, dat ze zei: “ik geef jullie een half jaar de tijd als nieuwe partij, doe wat je moet doen, maar na dat half jaar moet het goed draaien.” Wij hebben toen een inventarisatie gemaakt en constateerden dat het niet nodig was om de hardware te vervangen. We hebben de ICT op onze manier ingericht en sindsdien draait het goed.
Net als in de zorg, draait het uiteindelijk om de mensen die met hun kennis en kunde het verschil maken. ICT is inhoudelijk iets heel anders dan de zorg, maar wat we gemeen hebben is dat wij net zo gedreven zijn om de juiste dingen te doen. We zijn goed in wat we doen en daar willen we u mee helpen. Zodat u en uw collega’s zich kunnen focussen op het leveren van de beste zorg.
Persoonlijk kennismaken?
Spreekt onze manier van werken u aan? We maken graag persoonlijk kennis om te horen over uw uitdagingen en te kijken wat Gflex daarin kan betekenen. Als u ons laat weten wanneer het schikt, plannen we een afspraak in.