Food en non-food sector automatiseert om vraag consument bij te benen

Op het gebied van food en non-food producten verandert onze manier van consumeren. De tijd tussen aankoop en consumptie wordt steeds korter, vandaag besteld, dezelfde dag in huis. Voor onze boodschappen hoeven we niet meer fysiek in de winkel te zijn en is er zelfs al een koelkast die een product automatisch op uw boodschappenlijstje zet. Alle apparaten zijn tegenwoordig verbonden met het internet, daarmee ontstaan direct nieuwe mogelijkheden. Sommige bedrijven springen hier slim op in. Maar welke manieren van consumeren zijn er en wat komt er nog op ons af?

Thuisbezorgd, niets nieuws aan.

Het thuis laten bezorgen van producten kennen we natuurlijk al langere tijd. Kijk maar naar bloemen, maaltijden via Thuisbezorgd, witgoed, elektronica, etc.  Het enige verschil wat er is met een paar jaar geleden, is dat we het bestelproces volledig hebben geautomatiseerd en vroeger moest je hiervoor fysiek in de winkel zijn of een bestelling telefonisch doorgeven. Alleen omdat het menselijk contact verdwijnt met dit proces, is het voor veel mensen nog wat onwennig of zelfs eng. Maar onze manier van consumeren verandert en dat biedt ook nieuwe mogelijkheden.

Onze manier van consumeren verandert, of niet?

Robert vertelt: “Om heel eerlijk te zijn kom ik nog vrij weinig in de fysieke winkel. Veel bestel ik online en het wordt thuisbezorgd wanneer het mij uitkomt, soms nog wel op dezelfde dag. Wat ik zo allemaal bestel? Onze wekelijkse boodschappen, gootverpakkingen WC-papier, onderbroeken, scheermesjes, babyvoeding, pampers, etc. Men zegt dat het ten koste gaat van de lokale ondernemer of dat er te veel leegstand is. Maar we moeten langzaam onder ogen gaan zien dat de technologieën van deze tijd onze manier van consumeren verandert en dat we hier niet van weg kunnen blijven kijken. Vroeger had u de SRV-man, die kwam ook met de boodschappen aan de deur. Het enige verschil is dat we nu al op voorhand kiezen wat er wordt bezorgd. Eigenlijk niets nieuws zou u zeggen, of toch wel?

Inhaken op de digitale snelweg

Als u vroeger een koelkast kocht in de winkel, was het altijd maar afwachten of deze bezorgd kon worden. Nu is de vraag niet meer of deze bezorgd kan worden, maar wanneer. Heel veel bedrijven zoals Albert Heijn, PicNic, HelloFresh en Coolblue springen hier slim op in. Zij zijn in een vroeg stadium al ingehaakt op de ‘digitale snelweg’ met een nieuwe manier van consumeren die vandaag de dag niet meer weg te denken is uit ons dagelijks leven. Zo bezorgt HelloFresh maaltijden thuis die uzelf moet bereiden, PicNic en Albert Heijn leveren uw boodschappen af tot in de keuken, maar nemen ook uw lege flessen weer mee (handig!) en CoolBlue levert én installeert alle mogelijke elektronica, maar kijkt daarnaast ook heel erg naar het recyclen van oude apparatuur en batterijen. Dit allemaal tot aan de voordeur en zelfs verder. De vraag is; hoeven we straks het huis nog wel uit voor een boodschap?

Tweede gangpad rechts, vierde schap van boven

Er zijn al verschillende abonnementsvormen voor onderbroeken, scheermesjes, sokken en bij Bol.com kunt u zelfs producten periodiek laten bezorgen en zo korting krijgen op uw producten. Zo ontvangt u elke week of maand uw producten gewoon door de brievenbus. Er zijn zelfs al koelkasten die registreren of een product op is. Wanneer het product niet meer in de koelkast staat, wordt het automatisch op uw boodschappenlijstje gezet, superhandig! En als u dan toch nog naar de supermarkt gaat, dan vertelt een app u waar u welke boodschappen kunt vinden. De technologie van vandaag beweegt ons om nog slimmer en sneller te consumeren en Artifical Intelligence, ook wel AI in de volksmond speelt daar een grote rol in.

Betalen zonder kassières

Nog iets wat dankzij Artificial Intelligence over een paar jaar verdwenen is; kassières. Misschien kijkt u nu raar op, maar veel winkels hebben dit al in een lichtere vorm; een zelfscankassa. U loopt zelf rond met uw scanner en rekent af. Over een paar jaar is ook dit verdwenen. Hoe het dan gaat? Heel simpel. U verzameld uw boodschappen in uw karretje of mandje. U loopt door een grote scanner heen, die scant al uw boodschappen en u kunt afrekenen. Reken er maar op dat het nog een stap verder gaat en dat betalen ook niet meer hoeft. Het bedrag wordt automatisch van uw rekening afgeschreven op het moment dat u de winkel uitloopt. Dit is op dit moment al bij een aantal supermarkten mogelijk in verschillende conceptstores.

Big Brother is watching you…

Kan er straks dankzij Artificial Intelligence straks nog meer? Jazeker. In winkels, supermarkten en openbare ruimtes hangen overal camera’s. Deze camera’s krijgen straks een andere functie. Zij gaan ons volgen waar wij in een winkel lopen. Zo kunnen ze producten die in de aanbieding zijn op plekken leggen waar veel mensen langslopen, om zo extra aandacht te krijgen. Om nog een stap verder te gaan; wanneer er op basis van uw koopgedrag bekend is dat u bepaalde frisdrank lekker vindt, kan het zomaar zijn dat de prijs hiervan omlaag óf juist omhoog gaat als u langs loopt. Eng? Nee hoor, dit is nu al realiteit. Alleen dan in mildere vorm, prijzen worden automatisch verlaagd naarmate de houdbaarheidsdatum nadert. Zo wordt u beïnvloed om producten te kopen die anders worden weggegooid. Big Brother is watching you…

 

Meer weten over hoe u Artificial Intelligence kunt inzetten om slimmer en efficiënter te werken? Vraag het Gerwin!

Ook interessant:

AVG-klaar in 1 maand? Hier de 4 belangrijkste AVG ICT-maatregelen. Nog niet AVG-bestendig? Met deze 9 belangrijkste AVG ICT-maatregelen bent u 25 mei klaar!
Psssst buurman! Kan uw ICT wel een frisse wind gebruiken? Dit is de perfecte periode!
Gflex wint Telecom Inspirience Awards 2017 Gflex wint de prestigieuze Telecom Inspirience Awards 2017! Bekijk hier de foto’s en lees over het project!

Tips, tricks & updates via de mail.

Meld u aan voor onze nieuwsbrief!