We leven in een wereld die steeds afhankelijker wordt het van de digitale communicatiestromen. Naast dat dit grote voordelen biedt, zijn er ook mensen die hier misbruik van maken. Bijvoorbeeld door het versturen van een nep e-mail. Hiermee proberen zij gegevens van u los te peuteren om hier misbruik van te maken, bijvoorbeeld bankgegevens. Dit wordt ook wel phishing genoemd. Wij geven u hier vijf tips hoe u een nep e-mail kunt herkennen.
Phishing: soms is nep niet meer te onderscheiden van echt.
U heeft vast wel eens getwijfeld over een nep e-mail. Bij twijfel nooit oversteken, dat is een tip die u niet mag vergeten! Hier onder geven we u een aantal tips om een nep e-mail te herkennen.
Stap1: De afzender.
Bij phishing wordt vaak een vreemd e-mailadres gebruikt. Controleer daarom altijd het adres van de afzender. De naam van de afzender mag dan precies hetzelfde zijn als die van uw bank of webwinkel, maar vaak is het gebruikte e-mailadres vaag of een afgeleide versie van een echte bedrijfsnaam of de naam van een instantie. Is het adres vaag of onduidelijk? Dan heeft u waarschijnlijk met een nep e-mail te maken. Antwoord bij twijfel nooit op de email en verwijder deze direct.
Stap 2: De aanhef.
Bij phishing wordt u vaak met algemene termen aangesproken, zoals ‘Geachte heer/mevrouw’, ‘Beste klant’ of ‘Beste relatie’. Als dit bij u het geval is dan moeten de alarmbellen eigen al afgaan. Bedrijven en instanties waar u klant bent, gebruiken meestal in ieder geval uw achternaam in een e-mail of weten of u een man of een vrouw bent. Hieraan kunt u eenvoudig een nep e-mail herkennen.
Stap 3: Controleer de persoonsgegevens.
Bij phishing komt het vaak voor dat er in de nep e-mail het verzoek staat om uw persoonsgegevens ’te controleren’, ‘bij te werken’ of ‘aan te vullen’. U moet dan op een link klikken om dit te doen. Doe dit nooit zomaar! Uw bank, verzekeringsmaatschappij en overheidsinstanties vragen nooit op deze manier naar persoonsgegevens. Bel het bedrijf of de instantie liever eerst op om te controleren of ze de e-mail wel zelf hebben verstuurd. Gebruik hiervoor nooit de contactgegevens in de e-mail, maar zoek deze zelf op in de app of op de website van uw bank.
Stap 4: Taalgebruik en vormgeving.
Vroeger was phishing vaak gemakkelijk te herkennen aan het slechte taalgebruik of de te makkelijker vertaling van het Engels naar het Nederlands. In de huidige generatie nep e-mails staat het allang niet meer bol van de taal- en spelfouten. Ook de gebruikte logo’s en foto’s worden steeds professioneler nagemaakt of misbruikt. Lees en bekijk de e-mail goed om te zien of u toch geen onregelmatigheden tegenkomt. Bij twijfel, nooit oversteken!
Stap 5: Links en bijlagen.
Phishing kan pas wanneer u op een bepaalde link heeft gedrukt. Wanneer er links of bijlagen in de nep e-mail staan, open deze dan nooit zomaar! Deze links en bijlagen kunnen gevaarlijke software bevatten die een virus kunnen achterlaten op uw computer. Een bijkomend risico is dat u uw foto’s bestanden kwijt raakt. Ook kunnen hackers bijhouden wat u doet en wachtwoorden die u invoert uitlezen. Gebruik daarom altijd een goede en betrouwbare virusscanner.
Heeft u een nep e-mail ontvangen en bent u slachtoffer geworden van phishing?
Bent u toch slachtoffer geworden van phishing? Onderneem dan de volgende stappen;
- Zoek direct contact met de organisatie waarop de nep e-mail lijkt.
- Als u geld kwijt bent geraakt via een nep e-mail, neem dan direct contact met uw bank.
- Meld een dergelijk incident altijd bij de Fraudehelpdesk.
- Doe aangifte bij de politie in het bijzijn van een digitaal rechercheur.
- Verander uw pincodes en wachtwoorden.
Meer weten over hoe u uw computer veiliger kun maken en kunt beschermen tegen hackers? Neem dan contact op met Gflex via 088 781 00 00 of [email protected]

Vragen? Bel Gerwin op 088 781 00 50