Even voorstellen aan Gerwins nieuwe assistent…

Ik gebruik al een tijdje de digitale assistent van mijn smartphone. Wanneer ik de juiste spraakopdracht geef, voert zij hem uit. Op deze manier kan deze digitale assistent u en mij het leven gemakkelijker maken. Zij (of hij) maakt gebruik van artificiële intelligentie (AI). Hoe meer ik tegen haar vertel, hoe meer zij over mij te weten komt en hoe beter zij zich aan mij kan aanpassen. Als ik tegenwoordig in de auto zit, dan praat ik tegen mijn assistent(e) en vertel haar (of hem) om mijn e-mail te beantwoorden of de plek waar ik naar toe wil.

Soms denkt zij al voor mij en ziet zij aan de hand van mijn agenda hoe laat ik moet vertrekken om op tijd te komen. Een grote vooruitgang sinds lange tijd. Zou dit dan toch echt de vervanger worden van het o zo bekende toetsenbord? Als alle makers van deze digitale assistenten het voor het zeggen hebben, hebben we binnenkort allemaal en overal een digitale assistent. Of deze wel in onze wereld passen dat wordt de vraag. Ondanks dat we nu nog in een tussenfase zitten, maakt zij het mijn leven tot nu toe een stukje gemakkelijker en volg ik deze ontwikkelingen op de voet. Voor mij als techneut is dat heel leuk om mee te maken.

Twee personen om half 7, alstublieft

Digitale assistenten kunnen ons helpen bij twee problemen. Ten eerste tijd. Ons leven wordt steeds complexer. We moeten dus de alledaagse taken sneller en makkelijker gaan uitvoeren, zodat onze productiviteit omhoog gaat. Om een voorbeeld te noemen; een digitale assistent kan een reservering maken bij uw favoriete restaurant. U geeft de datum en tijd door en de digitale assistent belt het restaurant, voert het gesprek en bevestigt de reservering, zonder dat u ook maar iets hoeft te doen.

Daarnaast veranderd onze manier van communiceren. Kijk maar naar hoe we boodschappen doen, iets bestellen bij een hamburgerrestaurant of een formulier invullen. Het gaat steeds minder om interactie, maar meer om snelheid en gemak. Een formulier heeft bijvoorbeeld een aantal basisgegevens. Waarom kunnen we deze basisgegevens niet opslaan en naar voren toveren wanneer er om gevraagd wordt? Dat is een stuk makkelijker, toch?

E-mail versturen met een digitale assistent

Met behulp van zo’n assistent krijgen we dus minder taken op ons bord en worden we minder afgeleid. We zouden ons dus beter moeten kunnen concentreren op de belangrijke dingen. Dingen die ons helpen om efficiënter te werken. De digitale assistenten zullen ons gaan helpen bij onze dagelijkse routinetaken zoals vergaderingen plannen, notuleren of een e-mail verzenden. Ziet u het al voor zich? Alexa, stuur een email naar Gerwin Eersen van Gflex met als onderwerp Offerte voor Office 365. Een paar seconden later staat de e-mail klaar en kunt u uw bericht inspreken. Alexa, verstuur e-mail. Klaar. De e-mail wordt verzonden.

Ook al hebben de huidige digitale assistenten nog maar beperkte functionaliteiten, de toekomstige versies zullen voor veel mensen een voltijdse partner worden. Op het werk, thuis, op school, bij de dokter en in tal van andere situaties. De digitale assistent zal een belangrijke schakel zijn om de interactie te behouden met de wereld, zeker met de digitale wereld.

Maar werkt het nou ook echt zo?

Veel van de digitale assistenten worden nu nog gebruikt om muziek mee af te spelen, simpele vragen te stellen zoals het weer en uiteraard om ‘grappige’ vragen te stellen. De echte functionaliteiten van AI worden hiermee natuurlijk niet volledig benut. Maar ze hebben wel ontzettend veel potentieel. De digitale assistenten kunnen nu al persoonlijke voorkeuren begrijpen en een reeks aan acties opstarten. Dit zien we al als we in de auto stappen, dat onze smartphone al aangeeft hoelang het naar huis rijden is, of naar ons werk.

In de toekomst zullen de digitale assistenten automatisch en naadloos alledaagse taken van ons gaan overnemen. Hier worden verbonden apparaten met elkaar geïntegreerd. Denk hierbij aan onze smartphone, laptop, zelf rijdende voertuigen en andere systemen.

Daarnaast worden ook dagelijkse activiteiten geïntegreerd met AI. Zo kan bijvoorbeeld een winkel u herkennen als u binnen komt lopen, u producten kunt voorstellen op basis van uw koopgedrag en op de achtergrond communiceren met uw digitale assistent. Wanneer u de winkel verlaat wordt het bedrag automatisch van uw rekening afgeschreven. Dit klinkt misschien heel ambitieus, maar deze techniek is dichterbij dan de meeste mensen denken.

Struikelblok; privacy en teleurstellingen

Is het dan echt zo makkelijk? Nee. Er zijn meerdere obstakels. Twee belangrijke daarvan zijn privacy en teleurstellingen. Ten eerste zullen deze diensten gekoppeld moeten worden met onze apparaten. Wij moeten deze apparaten vertrouwen en toestemming geven voor gebruik het hiervan én onze gegevens. Deze diensten zullen die data verwerken en dus veel over ons te weten komen. Hoe gaan zij daar mee om en hoe wordt deze data gebruikt en wordt dit dan niet misbruikt? Wie hier de verantwoordelijkheid voor gaat of wilt nemen is nog onduidelijk.

Daarnaast heeft het introduceren van nieuwe technologieën altijd een lange aanloop nodig. Vaak met een lange fase van teleurstellingen en blijven bijsturen tot dat het proces is geperfectioneerd. Voorlopig staan wij in mijn ogen nog maar aan het begin van de spraak commando’s waarbij wij de helft van de tijd nog steeds deze “assistenten” zelf moeten ondersteunen of zelfs corrigeren. Maar het is een begin van misschien wel het einde van de type cursus of uiteindelijk het toetsenbord. Ook is de Nederlandse taal nog niet altijd even eenvoudig voor deze assistentes. Het heeft dus simpelweg tijd nodig. Tot die tijd kunnen we onze digitale assistenten gewoon vragen wat het weer wordt morgen en voetbal weetjes laten vertellen…

Wilt u nu toch al efficiënter werken? Dan heb ik nog een aantal handige links voor u.

Groeten,

Gerwin Eersen

Alexa: Account aanmaken + commando’s
Siri: Activeren van de functie
Siri: E-mail laten voorlezen
Siri: Tekst dicteren (in Whatsapp of e-mail bijvoorbeeld)
Siri: Voetbal weetjes en uitslagen

Ook interessant:

Gerwin vertelt: Alweer een update… Ik snap uw frustratie. En het wordt alleen maar erger… Geen tijd, niet nodig, de kat uit de boom kijken.. maar hoe belangrijk zijn updates nou eigenlijk?
Een nieuwsbriefserie door Gerwin Eersen over Gflex Lees hier de nieuwsbriefserie die Gerwin verstuurd heeft naar al onze klanten en relaties.
Naadloos samenwerken dankzij Office 365 Business Word, Excel en Outlook altijd en overal binnen handbereik!

Tips, tricks & updates via de mail.

Meld u aan voor onze nieuwsbrief!