Gerwin vertelt: Robots die “fouten” maken! Dat kan toch eigenlijk niet?!

We kennen de digitale assistenten van Alexa (Amazon), Siri (Apple) en Google Assistant. Wanneer ik de juiste spraakopdracht geef, voeren zij hem uit. Op deze manier zullen zij u en mij het leven makkelijker moeten maken. Zij maken gebruik van artificiële intelligentie (AI). Hoe meer ik tegen hun vertel, hoe meer zij over mij te weten komen en hoe beter zij zich aan mij kunnen aanpassen. Als ik tegenwoordig in de auto zit, dan praat ik tegen mijn assistent(es) en vertel haar of hem mijn e-mail of de plek waar ik naar toe wil.

Soms denken zij al voor mij en zien zij aan de hand van mijn agenda al waar mijn volgende afspraak is en hoe ik daar heen kan rijden. Een grote vooruitgang sinds lange tijd. Zou dit dan toch echt de vervanger worden van het o zo bekende toetsenbord? Als alle makers van deze digitale assistenten het voor het zeggen hebben, hebben we binnenkort overal een digitale assistent. Of deze wel in onze wereld passen dat wordt de vraag. Ondanks dat we nu nog in een tussenfase zitten, maken ze het mijn leven tot nu toe een stukje gemakkelijker en volg ik deze ontwikkelingen op de voet. Voor mij als techneut is dat leuk om mee te maken.

Twee personen om half 7, alstublieft

Digitale assistenten kunnen ons helpen bij twee problemen. Ten eerste tijd. Ons leven wordt steeds complexer. We moeten dus de alledaagse taken sneller en makkelijker gaan uitvoeren, zodat onze productiviteit omhoog gaat. Om een voorbeeld te noemen; een digitale assistent kan een reservering maken bij uw favoriete restaurant. U geeft de datum en tijd door en de digitale assistent belt het restaurant, voert het gesprek en bevestigt de reservering, zonder dat u ook maar iets hoeft te doen.

Daarnaast veranderd onze manier van communiceren. Kijk maar naar hoe we boodschappen doen, iets bestellen bij een hamburgerrestaurant of een formulier invullen. Het gaat steeds minder om interactie, maar meer om snelheid en gemak. Een formulier heeft bijvoorbeeld een aantal basisgegevens. Waarom kunnen we deze basisgegevens niet opslaan en naar voren toveren wanneer er om gevraagd wordt? Dat is een stuk makkelijker, toch?

E-mail versturen met een digitale assistent

Met behulp van zo’n assistent krijgen we dus minder taken op ons bord en worden we minder afgeleid. We zouden ons dus beter moeten kunnen concentreren op de belangrijke dingen. Dingen die ons helpen om efficiënter te werken. De digitale assistenten zullen ons gaan helpen bij onze dagelijkse routinetaken zoals vergaderingen plannen, notuleren of een e-mail verzenden. Ziet u het al voor zich? Alexa, stuur een email naar Gerwin Eersen van Gflex met als onderwerp Offerte voor Office 365. Een paar seconden later staat de e-mail klaar en kunt u uw bericht inspreken. Alexa, verstuur e-mail. Klaar. De e-mail wordt verzonden.

Ook al hebben de huidige digitale assistenten nog maar beperkte functionaliteiten, de toekomstige versies zullen voor veel mensen een voltijdse partner worden. Op het werk, thuis, op school, bij de dokter en in tal van andere situaties. De digitale assistent zal een belangrijke schakel om de interactie te behouden met de wereld, zeker met de digitale wereld.

Maar werkt het nou ook echt zo?

Veel van de digitale assistenten worden nu nog gebruikt om muziek mee af te spelen, simpele vragen te stellen zoals het weer en uiteraard om ‘grappige’ vragen te stellen. De echte functionaliteiten van AI worden hiermee natuurlijk niet volledig benut. Maar ze hebben wel ontzettend veel potentieel. De digitale assistenten kunnen nu al persoonlijke voorkeuren begrijpen en een reeks aan acties opstarten. Dit zien we al als we in de auto stappen, dat onze smartphone al aangeeft hoelang het naar huis rijden is, of naar ons werk.

In de toekomst zullen de digitale assistenten automatisch en naadloos alledaagse taken van ons gaan overnemen. Hier worden verbonden apparaten met elkaar geïntegreerd. Denk hierbij aan onze smartphone, laptop, zelf rijdende voertuigen en andere systemen. Daarnaast worden ook dagelijkse activiteiten geïntegreerd met AI. Zo kan bijvoorbeeld een winkel u herkennen als u binnen komt lopen, u producten kunt voorstellen op basis van uw koopgedrag en op de achtergrond communiceren met uw digitale assistent. Wanneer u de winkel verlaat wordt het bedrag automatisch van uw rekening afgeschreven.

Struikelblok; privacy en teleurstellingen

Er zijn meerdere obstakels. Twee daarvan zijn privacy en teleurstellingen. Ten eerste zullen deze diensten gekoppeld moeten worden met onze apparaten. Wij moeten deze apparaten vertrouwen en toestemming geven voor gebruik. Deze diensten zullen onze data verwerken en veel over ons te weten komen. Hoe gaan zij daar mee om en hoe wordt deze data gebruikt en wordt dit dan niet misbruikt?

Daarnaast heeft het introduceren van nieuwe technologieën altijd een lange aanloop nodig. Vaak met een lange fase van teleurstellingen en blijven bijsturen tot dat het proces is geperfectioneerd. Voorlopig staan wij in mijn ogen nog maar aan het begin van de spraak commando’s waarbij wij de helft van de tijd nog steeds deze “assistenten” zelf moeten ondersteunen of zelfs corrigeren. Maar het is een begin van misschien wel het einde van de type cursus of uiteindelijk het toetsenbord. Ook is de Nederlandse taal nog niet altijd even eenvoudig voor deze assistentes. Het heeft dus simpelweg tijd nodig. Tot die tijd kunnen we onze digitale assistenten gewoon vragen wat het weer wordt morgen en voetbal weetjes te vertellen…

Wilt u nu toch al efficiënter werken? Kijk dan in de links hieronder.

Alexa: Account aanmaken + commando’s
Siri: Activeren van de functie
Siri: E-mail laten voorlezen
Siri: Tekst dicteren (in Whatsapp of e-mail bijvoorbeeld)
Siri: Voetbal weetjes en uitslagen

Ook interessant:

8 redenen om te updaten naar Windows 10! Maakt u nog gebruik van Windows 7 of Windows 8.1? Wij geven u 8 redenen om te updaten naar Windows 10!
Advies Microsoft: Stop met gebruik Internet Explorer Gebruikers stappen massaal over naar Chrome of Firefox.
5 tips voor een Clean Desk Policy! Persoonsgegevens staan op meer dingen dan u denkt, kijk maar eens op uw bureau.

Tips, tricks & updates via de mail.

Meld u aan voor onze nieuwsbrief!