Mirai-virus: Geblokkeerd door het KPN Abuse Team

Bij Gflex zijn er al enkele meldingen binnen gekomen van klanten die geen toegang hadden tot het internet. Wanneer ze via hun webbrowser het internet op wilden gaan kregen ze de melding dat ze vanwege een mogelijk Mirai-virus door het KPN Abuse Team zijn geblokkeerd. Dit zonder enige aankondiging of opvolging.

Mirai-virus: Klanten preventief geblokkeerd

Het is natuurlijk een positieve gedachte dat KPN haar klanten preventief wilt weren tegen een het Mirai-virus. Al kan een goede virusscanner al een hele hoop voorkomen. Toch heeft nog ruim 40% van de computergebruikers geen goede betaalde virusscanner geïnstalleerd. Het vreemde is dat vaste computers geen toegang tot het internet hebben, waar juist mobiele apparaten geen last lijken te hebben van de blokkade.

Geen internet, alleen per mail en chat contact

Klanten die preventief geblokkeerd zijn kunnen via een chat module of door het versturen van een e-mail in contact komen met het Abuse Team. Andere mogelijkheden zijn er niet. Klanten die afhankelijk zijn van hun vaste computer lopen dus tegen een probleem aan. Ze hebben geen toegang tot het internet, maar wel internet nodig om de blokkade te de-activeren. Telefonisch is er geen beginnen aan. Veel medewerkers zijn niet op de hoogte van deze gang van zaken.

Slimme apparaten vaak de boosdoener

Het Mirai-virus komt vaak voor bij domotica zoals slimme thermostaten, zonnepanelen en IP-camera’s. Elk van deze apparaten heeft een uniek serienummer of een uniek IP-adres. Wordt een van deze apparaten verdacht dan wordt dit apparaat of het netwerk waar vandaan dit apparaat het internet op gaat, geblokkeerd. Voorkomen is vrij eenvoudig, hieronder een aantal tips;

  • Wijzig bij aanschaf de gebruikersnaam en het wachtwoord
  • Gebruik een sterk wachtwoord en gebruikersnaam
  • Zet UPnP op het apparaat uit of in de Experia Box zelf
  • Controleer welke poorten er open staan voor het beheer
  • Maak gebruik van een eigen router met firewall

Bent zelf afgesloten of wilt u meer weten? Neem dan contact op met onze helpdesk via 088 781 00 00 of mail naar support@gflex.nl.

Vond u dit artikel nuttig? Deel deze dan op social media via de buttons aan de linker kant.

Ook interessant:

Gflex behaald ISO 27001 en NEN 7510 certificering! Veiligheid van de data van onze klanten staat vanaf dag één op de bovenste plaats.
Even voorstellen aan Gerwins nieuwe assistent… Gerwin: “mijn nieuwe assistent is een… robot!” Weten hoe Gerwin meer gedaan krijgt?
Naadloos samenwerken dankzij Office 365 Business Word, Excel en Outlook altijd en overal binnen handbereik!

Tips, tricks & updates via de mail.

Meld u aan voor onze nieuwsbrief!