windows10-reserveren[1]

Eerste ervaringen Windows 10

Onze ervaringen tot nu toe, is dat er best wat haken en ogen aan upgrades zitten en dat nog niet alle software geschikt is voor Windows 10. Om die reden adviseren wij onze klanten om nog even 4 tot 6 maanden geduld te hebben. Dan zijn alle kinderziektes er waarschijnlijk wel uit. Hieronder leest u de belangrijkste bevindingen.

1. Microsoft zegt dat zij geen Windows XP-perikelen meer willen hebben. Daarom wordt deze upgrade gratis aangeboden.
2. Zoals praktisch altijd het geval, gaat vrijwel iedere upgrade (van Windows 7/8 => 10) gepaard met problemen. Dit hoeft per definitie niet bij u plaats te vinden, maar de kans bestaat dat bijvoorbeeld uw printer of scanner niet meer werken na de upgrade naar Windows 10.
3. Microsoft wil naar een structuur waarbij u jaarlijks gaat betalen voor Windows (10). Dit wordt door verschillende betrouwbare bronnen ‘gelekt’, maar is officieel nog niet bevestigd.
4. Windows 7 is inmiddels al weer zes jaar oud (ontwikkeld in 2009). Evenals haar voorgangers heeft software niet het eeuwige (computer) leven.

Welke problemen ziet Gflex langskomen?

In de afgelopen tijd heeft Gflex al veel vragen gehad over Windows 10. Een aantal problemen die wij hebben gezien:

  • Externe apparaten wordt niet meer herkend, bijvoorbeeld een tweede scherm.
  • Startmenu is verdwenen na upgraden naar Windows 10
  • Diverse printproblemen, bijvoorbeeld dat printers niet worden herkend.
  • Stuurprogramma’s werken niet meer. Een stuurprogramma zorgt voor communicatie tussen hard- en software.
  • Veel software wordt niet ondersteund door Windows 10 en is dus onbruikbaar
  • Extreem lange tijd voor het opstarten van Windows.

Natuurlijk zijn er ook genoeg upgrades die zonder problemen verlopen, maar in het algemeen is het; heb je iets aparts of iets oudere hardware? Dan is het vragen om problemen.

U wordt gebeld door Microsoft, (een eer of toch niet?)

Het is maandagmorgen en uw (VoIP) telefoon gaat. Het is mister Brian O’neil van Microsoft. Hij heeft geconstateerd dat uw computer niet goed functioneert en belt u op om dit te melden. Sterker nog, hij kan en wil het ook direct voor u oplossen! En dit allemaal voor het luttele bedrag van € 39,00. U zwicht voor zijn aanbod, want dit klinkt als een buitenkansje. Alle problemen lijken opgelost, totdat u de volgende ochtend uw computer opstart en een vreemd wachtwoord te zien krijgt. Uw eerste reactie: “het zal toch niet”. U hebt dit wachtwoord namelijk nooit eerder gezien. Ondertussen is het onschuldige bedrag van € 39,00 van uw bankrekening afgeschreven (samen met nog een aantal grotere bedragen). Uw banksaldo geeft een heel ander bedrag aan dan u verwachtte en u bent slachtoffer geworden van phishing. Helaas horen wij deze berichten regelmatig. Gflex wil u beslist niet bang maken, maar wij willen het in dit artikel graag nog eens extra onder uw aandacht brengen!

Michel
Op zoek naar een goede website? Ik help graag anderen met het opzetten van een website en zorg ervoor dat deze goed vindbaar is in Google.

Neem contact op

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *